Cat / Esp / Eng
Esteu aquí: Inici Magazine Entrevista amb Richard Williams

Entrevista amb Richard Williams

Durant l'últim Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges hem tingut l'increïble privilegi d'entrevistar Richard Williams, llegenda viva de l'animació, sobre tota la seva carrera. Gaudiu-ne!

Durant l'últim Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges hem tingut l'increïble privilegi d'entrevistar Richard Williams, llegenda viva de l'animació, sobre tota la seva carrera. Gaudiu-ne!

richardwilliams1.jpg

Animac Magazine: Ens agradaria començar esmentant la teva primera obra guanyadora d'un Oscar, l'adaptació de "Conte de Nadal" que vas dirigir i co-produïr al costat de Chuck Jones. Com vas enfocar inicialment l'adaptació un relat de Dickens tan icònic de forma així d'encertada?

Richard Williams: En Chuck em va aconseguir el treball. Ell era meravellós. Érem bastant amics, i ell portava el departament de programació infantil a ABC -era consultor o alguna cosa així- i va aconseguir que m'ho assignessin. Havia vist "The Charge of the Light Brigade", una pel·lícula de Tony Richardson situada a 1850 a la que vam animar. Ho vam fer estrictament en l'estil de l'època, i en Chuck li va mostrar això als executius i van dir "contractarem a aquest home per fer Dickens, que és de la mateixa era". Jo li vaig dir al Chuck: "mai acabarem això a temps". Teníem de 7 a 9 mesos, així que hauria de fer-se a llapis. Li vaig dir, "per què no em deixes dissenyar això a la meva manera?" i em va dir "no, ha de tenir l'estil visual d'un llibre il·lustrat en 1850". Li vaig dir: "d'acord, però a llapis". Em va deixar completament sol. Va ser meravellós. Em va ajudar al final - se'ns acabava el temps, i li vaig dir que ens preocupava molt no entregar-ho a temps, així que em va deixar als seus tres millors animadors. Es van incorporar a l'equip en les últimes sis setmanes i ens van ajudar a acabar.

Animac Magazine: Abans de centrar-nos en la teva obra magna, volia preguntar-te sobre el teu treball com a director d'animació a Roger Rabbit. Com vas aconseguir fer funcionar tal combinació d'estils i personatges de totes les eres i fins a quin punt vas rebre llibertat creativa de Zemeckis, Spielberg i el seu equip respecte a aquesta tasca?

Richard Williams: El meu treball era, primer, esbrinar com barrejar els personatges amb la imatge real. Li vaig dir a Zemeckis, "no vull fer aquesta pel·lícula, perquè no funciona". Em va dir "ho sé, per això t'estem contractant". Li vaig dir "ja, però aquest tipus de personatges sempre semblen enganxats a sobre, com un anunci de cereals". Zemeckis em va dir que si veia El Retorno del Jedi, Industrial Light & Magic tenia una impressora òptica que imprimia als personatges dins la pel·lícula de forma convincent, així que vaig pensar que potser d'aquesta manera ho aconseguiríem, ja que jo sabia com fer que els personatges tinguessin tridimensionalitat. Així que vaig dissenyar tots els personatges, i vam fer un test, una cursa d'obstacles, que mostrava que ho podríem fer tot. Volien que els nous personatges -Roger, Jessica i tal- semblessin personatges de la Warner, es moguessin com a personatges de Disney, i tinguessin humor visual estil Tex Avery, però menys bèstia. La qual cosa és una pena. [riu]

Animac Magazine: "The Thief and the Cobbler" és la teva obra mestra, i probablement t'han preguntat sobre ella un milió de vegades, però personalment ens agradaria centrar-nos en el seu procés de creació, que per a nosaltres és molt més important que el seu destí posterior. Com vas aconseguir incorporar al teu equip a tots aquests animadors llegendaris, i quin va ser el procés animant algunes de les seqüències més increïbles que hem presenciat mai?

Richard Williams: Durant 18 anys, jo mateix vaig pagar pel projecte mitjançant produir anuncis, i tenia els diners suficients com per contractar Art Babbitt i a Ken Harris. Ken Harris treballava amb mi, i érem molt bons amics. També aprenia d'ell - jo era el seu director, estava molt content amb mi com a director, i també era el seu ajudant! Agafava tot el seu treball i em centrava en això durant la nit. Així que vaig treballar amb ell durant 14 anys, i ell era genial. Art Babbitt també era a l'estudi, ensenyant-nos, perquè era un professor increïble. I llavors vam tenir a Grim Natwick, que va animar a Blancaneus - ell va viure amb nosaltres durant un any. Ho vam anar construint tot molt gradualment. Per a les coses grans, com la seqüència de la màquina de guerra, treballava amb Roy Naisbitt, que sempre treballava amb mi, i ell i jo ens centràvem en aquestes coses per poder permetre'ns fer-les. Si tens algú finançant, mai et deixarien fer aquestes coses boges, perquè són eternes.

richardwilliams2.jpg

Animac Magazine: Vas escriure The Animator 's Survival Kit, potser el llibre educatiu més important al món de l'animació. Què et va portar a voler ensenyar a futures generacions sobre l'art de l'animació?

Richard Williams: Jo no deixava de dir-li a l'Art Babbitt: "hauries d'escriure un llibre!". Ell ens estava ensenyant, i li vaig dir - "tens secretaris aquí, que poden treballar en el teu llibre, i jo puc trobar una editorial". Dues editorials volien publicar-lo. Li vaig dir "escriu-lo! Nosaltres el pagarem!". I no ho va fer. I gradualment, em vaig dir a mi mateix "saps, al final l'hauré d'escriure jo." Llavors l'Art va morir, i molts anys després, després de perdre "Thief", Mo -la meva productora, la meva dona- em va dir "aquesta és l'era de la informació, tens tota aquesta informació, hauries d'ensenyar". Era el moment perfecte per ensenyar, ja que a la primera classe que vam fer a Vancouver van venir 12 animadors de Pixar. Just havien acabat Toy Story, així que encara no sabien si tenien un èxit entre mans. Els vaig dir "què feu aquí? Jo no sé res d'animació per ordinador!". Em van dir "Ja veurem! No et preocupis". Al final, em van dir "el 95% del que ens has ensenyat, ho podem aplicar." Llavors vam fer aquestes classes per tot el món, i era el moment adequat, perquè la gent no tenia aquests coneixements. Gent molt bona no els tenia. Al final, estàvem exhausts de fer totes aquestes classes a Austràlia, Hong Kong ... i Mo em va dir "ara hauries de escriure el llibre". Vaig trigar quatre anys a resumir tots els meus coneixements en el mateix. Estic content amb el llibre. No puc fer més! [riu]

Animac Magazine: Recentment vas acabar "Prologue", que hem tingut la sort de veure - què el va inspirar, i és potser -com hem llegit- la primera part d'un projecte més gran?

Richard Williams: És una obra completa, però és una pel·lícula asseguda davant una pel·lícula més gran. I porto pensant sobre la pel·lícula més gran, i el seu pròleg, des que tenia 15 anys. Aquesta és la meva millor obra, perquè estic completament sol. Sóc només jo, i he pensat en ella durant tant de temps. Estic ja ficat en la pel·lícula més gran, però únicament la puc fer jo.

Animac Magazine: Per concloure, anem a optar per una pregunta més típica perquè tenim la increïble oportunitat de preguntártela a tu personalment: quin consell li donaries a joves animadors?

Richard Williams: Si fas 2D com jo? Sento que tornarà algun dia, que tot el que necessita per tornar és que una pel·lícula tingui èxit. Quan vam fer Roger Rabbit, l'animació estava a les clavegueres. Gairebé ningú les feia, i quan va sortir Roger, l'animació va tornar. El meu consell a un animador 2D és - si realment vols ser bo, i tenir una visió completa, hauries de fer un munt de dibuix al natural. Encara millor si és amb moviment. Amb dibuix al natural aprens pes, tens comprensió ... és el més difícil de fer. Després de perdre "Thief", vaig tornar al dibuix al natural, tres o quatre vegades a la setmana, i encara estudio anatomia. Com més saps, més pots comprimir. És simple. I em fa feliç dir que, com vaig ser tan egoista a nivell de coneixements, com volia agrupar tot - quan finalment ho aconsegueixes, ets lliure. Pots fer el que sigui. Així que ara que tinc aquesta edat boja, realment puc fer qualsevol cosa que se m'acudeixi, i fer-la bé. No sempre la primera vegada... però gairebé sempre la primera vegada.

 

Entrevista realitzada per Adrià Carande

Fotografies per Imogen Sutton


Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
Vimeo
La Paeria - Ajuntament de Lleida

Subscriu-te a la NEWSLETTER ANIMAC!

Contacta

info@animac.cat
Tel/Fax: +34 973 700 325