Cat / Esp / Eng
Esteu aquí: Inici Magazine Igor Kovalyov

Igor Kovalyov

L’ucraïnès Igor Kovalyov (Kíev, 1954) és una de les figures més destacades de l’animació post-soviètica. És membre fundador (al costat del seu amic i company Aleksandr Tatarsky i del productor Anatoly Prokhorov) de l’estudi Pilot l’any 1988, el primer estudi independent d’animació de Rússia.

copy_of_IgorKovalyov.jpg

We have fellow animators that we adore. One is the Estonian Priit Pärn and another is the Ukrainian Igor Kovalyov

Quay Brothers


L’ucraïnès Igor Kovalyov (Kíev, 1954) és una de les figures més destacades de l’animació post-soviètica. És membre fundador (al costat del seu amic i company Aleksandr Tatarsky i del productor Anatoly Prokhorov) de l’estudi Pilot l’any 1988, el primer estudi independent d’animació de Rússia. Kovalyov també va ser clau en l’èxit internacional de l’estudi hollywoodià Klasky Csupó, on va dirigir les noves sèries Rugrats, Aaahh!!! Real Monsters i Duckman per Nickelodeon, així com el seu primer llargmetratge The Rugrats Movie (1998).

Gràcies a aquestes sèries, Kovalyov va revolucionar l’animació televisiva per al gran públic, imprimint al format un exquisit segell d’autor i frescor indie.

 

Però més enllà del seu treball comercial, Kovalyov és estimat i reconegut en el món de l’animació pels seus curtmetratges per públic adult, veritables joies que l’han convertit en una referència internacional. És aquesta faceta personal -la dimensió artística i poètica del seu treball- que Animac celebra aquest any. Una faceta que va llaurar des dels seus inicis (The Other Side of the Moon, codirigida amb Tatarsky l’any 1983) i que, afortunadament, mai no ha abandonat. Des de Hen, His Wife (1989) fins al recent Before Love (2016), que estrenem a l'Animac, Kovalyov ha recollit -amb poc més de mitja dotzena de títols- nombrosos premis i distincions en els festivals més importants (Ottawa International Animation Festival, Hiroshima Festival, Sitges Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya...). Comparat amb figures tan singulars com Andrei Tarkovsky (professor seu a Moscou) o Robert Bresson (a qui considera el seu veritable mestre), el seu treball es caracteritza per un reconegut estil gràfic, deutor de l’estonià Priit Pärn, i una exquisida paleta de colors. Cal afegir-hi la seva particular poètica, hermètica i surreal, que avui qualificaríem de quàntica (ell parla d’una particular 'estructura rítmica'), sobre la condició humana a la que mostra de manera agredolça, de manera tràgica però amb indubtable sentit de l’humor.

 

La planificació i el disseny del so són també, per la seva delicadesa, símbols d’identitat que beuen dels seus admirats Walerian Borowczyk i els germans Quay. Kovalyov és mestre en crear atmosferes de suspens, enigmàtiques i de latent repressió, poblades de personatges ambivalents que lluiten per trobar el seu lloc en un món on res no és allò que sembla. Són històries amb un aire de somni (Flying Nansen), gairebé sempre domèstiques (Hen, His Wife), on el desig juga un important paper (Bird in the Window i Milch), així com la dificultat d’estimar o comunicar-se (Before Love)... històries del dia a dia, suposadament menors, que Kovalyov desplega fins convertir-les en monumentals a través d’un amor pel detall fora del comú.

Per fer créixer allò enigmàtic en la seva obra, Kovalyov reconeix una vessant 'autobiogràfica' a les seves pel·lícules.

Animac dóna la benvinguda a un creador singular que ha aconseguit amb la seva feina portar l’animació un pas més enllà.

 

Carolina López


Facebook
Twitter
Instagram
YouTube
Vimeo
La Paeria - Ajuntament de Lleida

Subscriu-te a la NEWSLETTER ANIMAC!

Contacta

info@animac.cat
Tel/Fax: +34 973 700 325